söndag 17 maj 2009

Ny topplanterna och bränsleflödesmätare

Har bytt ut topplanternan till en LED-variant. Denna drar otroligt lite ström, vilket är bra när man ligger till ankars länge på kvällen. Man är ju alltid lite orolig att batteriet inte ska räcka till, när man vill hem. Man kan iofs starta motorn manuellt med dragsnöre, ska nog prova detta snart, är bra om man övat någon gång innan man behöver göra det på riktigt...

Har även investerat en bränsleflödesgivare som är kompatibel med plottern. Ett litet turbinhjul som mäter bränsleflödet till motorn. Installerade även ett extra filter så att inget skit kommer in till turbinen. Plottern pressenterar liter/nautiskmil eller tvärtom, den håller även koll på hur mycket bensin som förbrukats så att man kan få larm vid tex. halv tank. Man kan även göra mer avancerade förbrukningskurvor vid olika belastningar på båten.
MEN...
När allt var inkopplat så fungerade det inte riktigt som det var tänkt. När motorn startas och plottern får information från flödesmätaren så kan den inte pressentera sjökorten, det verkar som om den inte har kapacitet att behandla både givaren och sjökorten samtidigt. Detta är ju lite märkligt eftersom givaren inte har extern kraft, utan drivs av plottern, så den är ju igång även om motorn är av. Men i det fallet så går det bra att se sjökorten. Alla delar är orginal, detta är inget hemmabygge så det ska fungera... Imorgon ska säljaren prata med Navman och höra vad som behöver göras.

Inga kommentarer: