söndag 26 april 2009

Impellerbyte

I torsdags köpte jag en ny impeller. Jag vet inte när den byttes senast, men enligt förra ägaren har motorn lämnats in på scervice regelbundet.

Jag känner mig inte riktigt trygg om jag inte vet skicket på impellern på min båtmotor, och för två hundralappar är det en ganska billig försäkring. Om impellern havererar på denna typen av motor, går det inte många minuter innan det istället blir motorbyte... om det ens handlar om minuter.

Växelhuset var lätt att montera av, när jag väl visste hur man skulle göra. Enligt Blekinge Marin och Motor så skulle man lossa de fem bultarna, sen var det bara att dra av det. Men när jag lossat alla bultarna satt allt ändå fast och jag vågade inte knacka av det. Jag har bara erfarenhet av en annan mercury motor, men av mindre modell (25hk), där var man var tvungen att lossa växelföraren uppe i motorn för att få av växelhuset. Jag fick låna en scervicemanual på artilleriverkstaden och visst var det bara att knacka loss. En viktig sak är att man lägger gasreglaget i "forward". Växlarna ligger under ett fjädertryck och vill ligga i forward opåverkad. Vilket innebär att om man har reglaget i neutral när man lossar växelhuset, så kommer forward automatiska att hoppa i när man får av drevet. Och om man sen skruvar ihop motorn igen så kommer neutralen på reglaget bli forward i verkligheten... Rörigt...
Det som "tog emot" var en styrtapp, men den gjorde bara precis det den skulle, att se till att allt var riktat. Några lätta slag med en liten slägga och en träklots gorde susen.


Allt såg mycket fint ut, ingen korrotion över huvudtaget, detta naturligvis på grund av att motorn alltid hissats upp när den inte använts. Impellern som satt i hade i princip inget slitage men den byttes ändå. Alla packningar var fina, så där var det inte aktuellt med byte.


Alla rörliga delar smordes in med konsistensfett och sattes ihop igen. Allt gick på en timme, när man visste hur man skulle göra.

Inga kommentarer: